Stadig flere jenter får utdanning, men det er fortsatt langt igjen til at alle barn kan gå på skole. Foto: Ken Opprann

58 millioner barn uten skolegang

Andelen barn som får gå på skole i verden har økt fra 84 til 93 prosent på 15 år. Godt, men ikke godt nok, mener UNESCO, og påpeker at 58 millioner barn fremdeles ikke får skolegang.

FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon (UNESCO) satte i 2000 opp seks mål under paraplyen Utdanning for alle innen 2015 (EFA). Torsdag gjør de opp status:

– Det har vært en massiv framgang verden over siden 2000, men vi er ikke i mål ennå, heter det i rapporten fra UNESCO.

På den positive siden er antall barn og voksne uten utdanning halvert. Rundt 34 millioner flere barn har fått gå på skole på grunn av prosessen som ble satt i gang for 15 år siden. Men det er likevel fremdeles 58 millioner barn som ikke går på skole i verden, og rundt 100 millioner barn fullfører ikke grunnskoleutdanningen.

Pengemangel

UNESCO skal nå sette opp nye utdanningsmål for de neste 15 årene:

– Erfaringene vi har gjort oss tilsier at de nye målene må være spesifiserte, relevante og målbare, konkluderer rapporten.

Det trengs anslagsvis 160 milliarder kroner ekstra hvert år fram mot 2030 for å sikre at man når disse målene, som skal omfatte både barnehagetilbud og en grunnskole av god kvalitet for alle.

Framgangen siden 2000 kom stort sett de første årene i perioden, etter at nasjonale budsjetter og giverland satte av mer midler. Siden 2010 er utdanning nedprioritert tross økte statsbudsjetter, bistandsbudsjettene er redusert og utviklingen stagnert.

Krig og konflikter er fremdeles det største hinderet for å sikre utdanning, og rundt halvparten av dem som ikke får skoletilbud lever i land med konflikt. Dårlig kvalitet på grunnskoleutdanningen er også et kjempeproblem som medfører at mange millioner barn ikke får kvalifikasjonene de trenger, tross at de går på skole.

Norsk innsats

I 2005 utgjorde utdanning 13,3 prosent av det norske bistandsbudsjettet. I 2013 var andelen nede på 7,2 prosent. Den nåværende regjeringen har utdanning i utviklingsland som satsingsområde, og lanserte i fjor sommer stortingsmeldingen «Utdanning for utvikling». Her er ambisjonen å komme tilbake til 2005-nivå i løpet av stortingsperioden. Norge vil satse på en grunnskoleutdanning som gir alle barn og unge grunnleggende ferdigheter og ruster dem for livet. Målet er at flest mulig får ferdigheter som sikrer en overgang til arbeidslivet og bedrer forutsetningene for økonomisk vekst og bærekraftig utvikling.

UNESCOs utdanningsmål

  • Mål 1: Omsorg for de minste og tidlig opplæring (barnehagetilbud): Stor framgang i bedre ernæring for barn, men fremdeles er ett av fire barn små for alderen på grunn av feilernæring.
  • Mål 2: Grunnskoleutdanning for alle: 93 prosent av verdens barn får skolegang i 2015, men utviklingen har stått stille de siste fire-fem årene. I 32 land, de fleste afrikanske sør for Sahara, slutter over 20 prosent før de har fullført grunnskolen

  • Mål 3: Bedre tilbud til ungdom og unge voksne: Andelen som har tilbud om ungdomsskolenivå er økt 71 prosent i 1999 til 85 prosent i 2012. De fleste av verdens 94 fattigste land har innført lov om gratis ungdomsskole.

  • Mål 4: 50 prosent forbedring av lese- og skriveferdighetene til voksne: Målet oppnådd i 17 av 73 land.

  • Mål 5: Lik mulighet til utdanning for gutter og jenter: Sju av ti land har nådd målet på grunnskolenivå, mens fem av ti land har likestilling på ungdomsskolenivå.

  • Mål 6: Bedre kvaliteten i utdanningen. Antall elever per lærer ble redusert i åtte av ti land. I en tredel av landene mangler imidlertid 75 prosent av lærerne kvalifikasjoner.

    (Kilde: EFA Global Monitoring Report )

Publisert: 09.04.2015 12:37:00 Sist oppdatert: 19.04.2015 16:02:42