FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon (UNESCO) satte i 2000 opp seks mål under paraplyen Utdanning for alle innen 2015 (EFA). Torsdag gjør de opp status:
– Det har vært en massiv framgang verden over siden 2000, men vi er ikke i mål ennå, heter det i rapporten fra UNESCO.
På den positive siden er antall barn og voksne uten utdanning halvert. Rundt 34 millioner flere barn har fått gå på skole på grunn av prosessen som ble satt i gang for 15 år siden. Men det er likevel fremdeles 58 millioner barn som ikke går på skole i verden, og rundt 100 millioner barn fullfører ikke grunnskoleutdanningen.
Pengemangel
UNESCO skal nå sette opp nye utdanningsmål for de neste 15 årene:
– Erfaringene vi har gjort oss tilsier at de nye målene må være spesifiserte, relevante og målbare, konkluderer rapporten.
Det trengs anslagsvis 160 milliarder kroner ekstra hvert år fram mot 2030 for å sikre at man når disse målene, som skal omfatte både barnehagetilbud og en grunnskole av god kvalitet for alle.
Framgangen siden 2000 kom stort sett de første årene i perioden, etter at nasjonale budsjetter og giverland satte av mer midler. Siden 2010 er utdanning nedprioritert tross økte statsbudsjetter, bistandsbudsjettene er redusert og utviklingen stagnert.
Krig og konflikter er fremdeles det største hinderet for å sikre utdanning, og rundt halvparten av dem som ikke får skoletilbud lever i land med konflikt. Dårlig kvalitet på grunnskoleutdanningen er også et kjempeproblem som medfører at mange millioner barn ikke får kvalifikasjonene de trenger, tross at de går på skole.
Norsk innsats
I 2005 utgjorde utdanning 13,3 prosent av det norske bistandsbudsjettet. I 2013 var andelen nede på 7,2 prosent. Den nåværende regjeringen har utdanning i utviklingsland som satsingsområde, og lanserte i fjor sommer stortingsmeldingen «Utdanning for utvikling». Her er ambisjonen å komme tilbake til 2005-nivå i løpet av stortingsperioden. Norge vil satse på en grunnskoleutdanning som gir alle barn og unge grunnleggende ferdigheter og ruster dem for livet. Målet er at flest mulig får ferdigheter som sikrer en overgang til arbeidslivet og bedrer forutsetningene for økonomisk vekst og bærekraftig utvikling.