Nettshopperen Roxana (til h.) har kommet til GLaMgrL for å prøve kjolen hun bestilte på nettet - og for å diskutere eventuelle tilpasninger med designeren Shabnoor Ahmed. Foto: GMB Akash

Trendy kvinner kjøper tøy på nett

Kjøp og salg via Facebook gir helt nye muligheter for kvinner i Bangladesh.

Shopping har aldri vært enklere for kvinner i Bangladesh enn nå. Det er bare å ta opp smarttelefonen sin, logge seg inn på Facebook, scrolle seg ned og bestille det man måtte ønske. Et par minutter, så er det gjort.

For å gjøre denne type handel sikker, er den å finne på sider hvor utelukkende kvinnelige selgere selger til kvinnelige kjøpere. Ofte fungerer sidene både som et salgssted og som et sted hvor man kan få tilbakemeldinger og forslag. Og ved å gjøre internasjonale transaksjoner og bestille varer som ennå ikke er tilgjengelig på markedene i Dhaka, kan ei jente fra Bangladesh bli en internasjonal kunde på lik linje med alle andre.

Stor suksess

Motedesigner Shabnoor Ahmed er en av de mest suksessfulle gründerne på Facebook. Hun startet opp allerede i 2009. På den tiden ante ingen at det å gjøre forretninger online ville utvikle seg til det det er i dag.

Og Shabnoor har virkelig gjort det stort. Hun etablerte GLaMgrL Designer Creations and Jewellery, som kun var å finne online for inntil bare fire måneder siden. Men på grunn av hennes harde innsats og besluttsomhet, har hun klart å åpne en egen butikk i det velstående strøket Dhanmondi i Dhaka.

– Ærlig talt, må jeg si det har vært vanskelig. På den tiden jeg startet var det færre kvinner som handlet på Facebook. Det var ingen bringetjeneste tilgjengelig online, og kjøperne syntes det var utrygt å shoppe på nettet. Jeg tok dette som en utfordring, og nå har jeg mer enn 240 000 likes på facebook-siden min, sier hun.

Hjelper jenter

Hun har også startet 15 ulike facebookgrupper med flere enn 30 000 medlemmer i hver.

– Jeg gjør ikke dette bare for min egen del. Gjennom disse gruppene lager jeg plattformer hvor selgere og kjøpere kan interagere. Dette hjelper jenter som vil jobbe hjemmefra, akkurat slik jeg ville da jeg var i startgropa på min karriere.

I Bangladesh er det ofte vanskelig for kvinner å fortsette karrieren sin etter at de er gift, og spesielt etter at de har fått barn.

– Jeg kjenner mange kvinner som har sluttet å jobbe etter at de fikk barn. Men Facebook kan hjelpe dem med å fortsette en karriere og mange av dem har stor suksess, og tjener mer enn ektemennene sine. Arbeid gir kvinner respekt og verdighet, sier Shabnoor.

Stadig flere

Roxana, en av kundene som har kommet til GlaMgrL-butikken for å kjøpe en kjole til bursdagen sin, sier: – Jeg foretrekker å handle via Facebook, for det er så lite bryderi og utvalget er stort. Og jeg unngår dessuten den verste bytrafikken og politiske uroligheter. Handling på nett har faktisk blitt en del av hverdagslivet mitt nå.

Ifølge det statlige teletilsynet i Bangladesh bruker 28 millioner bangladeshere internett daglig – av en befolkning på 142 millioner. Og antallet er i rask vekst. Dette viser at online-shoppingen har et enormt potensial i årene som kommer.

Åpner dører

Muligheten til å opprette forretningssider på Facebook, har virkelig åpnet dørene for kvinner i Bangladesh som ønsker å jobbe hjemmefra og bygge seg opp som gründere litt etter litt. Dette handler ikke bare om økonomisk sikkerhet, som de fleste kvinner mangler, men også om å få respekt og ha en stemme i et mannsdominert samfunn.

I Bangladesh er det ca 4000 gründere som har tatt i bruk Facebook som sin markedsplass. Og hver dag starter flere og flere kvinner å gjøre forretninger på denne platformen.

Tjener bra

Riditee Rahman er utdannet økonom, og har drevet sin egen klesforretning på Facebook, Color Sewing, siden 2011. Nå er hun er opptatt med bestillinger hver dag.

– Det beste er at jeg får så mye positiv respons fra folk. Samtidig føles det tilfredsstillende og det gir meg høyere selvrespekt, sier hun. Når vi snakker om den månedlige omsetningen, påpeker hun:

– Jeg tjener dobbelt så mye som de tidligere studiekameratene mine, som jobber i banker og multinasjonale selskap. Så pengene er motiverende i seg selv.  

Publisert: 05.02.2015 09:54:00 Sist oppdatert: 19.04.2015 16:49:34